Zobacz również:
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Podstawowe działania, które wykonujemy od początku nauki matematyki, to dodawanie i odejmowanie. Kolejne liczby we wspomnianych działaniach nazywamy następująco:
składnik + składnik = suma
odjemna – odjemnik = różnica
Powyższe nazwy objaśnimy również na przykładach. Zatem, kolejno:
15 + 3 = 18
W tym działaniu liczby 15 i 3 to składniki, a wynik dodawania 18 nazywamy sumą.
27 – 10 = 17
W drugim działaniu natomiast liczba 27 to odjemna, 10 to odjemnik, a wynik odejmowania 17 nazywamy różnicą.
Działanie dodawania jest przemienne, co oznacza, że liczby występujące w działaniu możemy dodawać w dowolnej kolejności. Dla przykładu:
12 + 4 = 16 oraz 4 + 12 = 16
5 + 7 = 12 oraz 7 + 5 = 12
Takiej własności nie ma działanie odejmowania, co znaczy, że liczby występujące w działaniu należy odejmować w takiej kolejności, w jakiej są podane. Dla przykładu:
25 – 8 = 17, ale 8 – 25 = -17
10 – 4 = 6, ale 4 – 10 = -6
Powinniśmy w tym momencie zaznaczyć, że działania na wszystkich liczbach całkowitych (czyli takie działania, w których możemy dostać wyniki w postaci liczb ujemnych) wprowadzane są w klasie siódmej. Na poziomie klasy czwartej wystarczy zapamiętać, że działanie odejmowania nie jest przemienne, ponieważ zmieniając kolejność odejmowanych w działaniu liczb, dostaniemy inny wynik, niż przed zmianą.
Działania dodawania i odejmowania możemy wykonywać „sprytnie”, odpowiednio grupując liczby bądź zapisując wyniki cząstkowe. Spójrzmy na kilka przykładów:
98 + 14 + 2 = 98 + 2 + 14 = 100 + 14 = 114
58 + 31 = 60 + 29 = 89
48 + 15 – 9 = 50 + 13 – 9 = 63 – 9 = 60 – 6 = 54
121 – 37 = 121 – 21 – 16 = 100 – 16 = 84
Wzorując się na powyższych przykładach, spróbuj samodzielnie wykonać poniższe działania:
36 + 21 + 14
99 + 17 + 11
38 + 57
159 + 23
141 + 12 – 53
191 + 14 – 127
133 – 27
198 – 49
Korzystając z działań dodawania i odejmowania, możemy odpowiadać na pytania typu: „O ile więcej? O ile mniej?”. Tę część tematu również omówimy sobie na konkretnych przykładach.
Przykład 1
Jaka liczba jest o 3 większa od liczby 19?
Szukaną liczbę wyznaczymy, wykonując działanie dodawania:
19 + 3 = 22
Przykład 2
Podaj liczbę, która jest o 10 mniejsza od liczby 47.
Szukaną liczbę wyznaczymy, wykonując działanie odejmowania:
47 – 10 = 37
Przykład 3
Kasia i Basia zbierały w sadzie jabłka. Kasia zebrała ich 12, a Basia – o 4 więcej. Ile jabłek zebrała Basia?
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, wykonując działanie dodawania:
12 + 4 = 16
Przykład 4
W ciągu wakacji Jacek przeczytał 7 książek, a jego brat Marek o 2 książki mniej. Ile książek przeczytał Marek?
Odpowiedź na postawione pytanie znajdziemy, wykonując działanie odejmowania:
7 – 2 = 5
Dla utrwalenia wiedzy możesz rozwiązać samodzielnie poniższe zadania:
1. Jaka liczba jest o 15 większa od liczby 32?
2. Jaka liczba jest o 9 mniejsza od liczby 50?
3. Zosia i Amelka zbierają znaczki pocztowe. Zosia ma ich już 54 sztuki, a Amelka – o 11 mniej. Ile znaczków ma Amelka? Ile znaczków zebrały dziewczynki razem?
4. Jurek ma 15 lat, a jego brat Jacek jest od niego o 4 lata starszy. Ile lat ma Jacek?
Powodzenia!