Zobacz również:
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Ostatnio omówiliśmy działania mnożenia i dzielenia liczb. W rozwinięciu tego tematu należy wspomnieć jeszcze, że działania te pomagają nam w odpowiedzi na pytania typu: „Ile razy więcej?”, „Ile razy mniej?”.
Spójrzmy na poniższy przykład:
Jaka liczba jest 3 razy większa od liczby 10?
Szukana liczba to: 10 · 3 = 30.
Jaka liczba jest 2 razy mniejsza od 16?
Szukana liczba to: 16 : 2 = 8.
Możemy zauważyć, że szukając odpowiedzi na pytanie „Ile razy więcej?”, należy wykonać mnożenie. Natomiast szukając odpowiedzi na pytanie „Ile razy mniej?”, należy wykonać dzielenie.
Dla utrwalenia informacji przypomnimy, że z pytaniem „O ile więcej?” związane jest działanie dodawania, a z pytaniem „O ile mniej?” związane jest działanie odejmowania.
Pytania typu „Ile razy więcej?”, „Ile razy mniej?” pojawiają się również w zadaniach z treścią. Dla przykładu:
Ania i Kasia zbierają znaczki. Ania ma ich 7, a Kasia 4 razy więcej. Ile znaczków ma Kasia?
Kasia ma 7 ∙ 4 = 28 znaczków.
Maciek i Janek grali w grę. Maciek miał dobrą passę – zdobył aż 24 punkty. Jankowi poszło trochę gorzej – zebrał tylko 8 punktów. Ile razy mniej miał punktów Janek niż Maciek?
Odpowiedź na pytanie znajdziemy, wykonując dzielenie: 24 : 8 = 3. Janek miał 3 razy mniej punktów, niż Janek.
Dla utrwalenia wiadomości, zapraszam do rozwiązania zadań. Powodzenia!